اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

«خشت‌های مهربانی» در بوشهر/ روایتی از خدمت در قلب محرومیت

هر کاری که فکرش را می‌کنید از دست این گروه ساخته است؛ از پزشک تا بنّا عضو جهادی گروه محسوب می‌شوند و هر یک از اعضا با هر تخصصی به این روستاها آمده تا زکات تخصص خود را در جهت رفع محرومیت به کار ببندند.

«خشت‌های مهربانی» در بوشهر/ روایتی از خدمت در قلب محرومیت

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، وقتی‌ که حرف از بسیج می‌آید، ناخداگاه ذهن اکثریت افراد به سمت ساخت‌وساز برای محرومین و خدمات‌رسانی در شرایط سیل و زلزله می‌رود، گروه‌های جهادی که در برهه‌هایی از سال و فارغ از تمام هیاهوهای شهر، وقت و زندگی خود را صرف حضور در روستاها و مناطق محروم می‌کنند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا شاید بتوانند گره‌ای از مشکلات کوخ‌نشینان را باز کرده تا شاید ذره‌ای از شکاف اختلاف طبقاتی را کمتر کنند و خنده رضایت را بر چهره‌های مردم رنج‌دیده بنشانند.

اوایل دهه 60 بود که امام خمینی(ره) فرمودند « من یک تار موی شما کوخ نشینان را با کاخ‌نشینان عوض نمی‌کنم» و به طریقی با مسؤولان در خصوص اهمیت به معیشت اقشار ضعیف جامعه اتمام حجت کردند. اما با گذشت بیش از چهل سال از عمر انقلاب اسلامی از طرفی باعث تأسف است که هنوز خانواده‌هایی در نقاط کم برخوردار و دور از دسترس وجود دارند که کمترین توجه به آن‌ها می‌شود و از طرفی باعث خوشحالی است که جوانانی در قالب گروه‌های جهادی پرچم مبارزه با محرومیت را در اقصی و نقاط مناطق دور در دست گرفته‌اند و باعث کاشتن بذر امید در دل هر روستایی می‌شوند.

اواخر دهه 70 بود که آوازه فعالیت‌های جهادی تعدادی از جوانان دانشجو در مناطق مختلف و محروم به گوش رسید و بر همین اساس، مقام معظم رهبری دستور تشکیل بسیج سازندگی را دادند و از آن موقع بسیج سازندگی با ماموریت‌های جدی‌تر جایگزین جهاد سارندگی اوایل انقلاب شد.

عشق به خدمت محرومان سن و سال نمی‌شناسد

حال چند سالی است که از تشکیل گروهی جهادی در دانشگاه علمی کاربردی بوشهر می‌گذرد، باگذشت مدت‌ها از تشکیل، این گروه از حالت خاص دانشجویی خارج‌شده و از نوجوان تا پیر و از اقشار و طیف‌های مختلف مردم عضو گروه جهادی افسران ولایت می‌شوند و در برهه‌های مختلف سال در منطقه کم برخوردار و دور از دسترس منطقه بوشکان شهرستان دشتستان به فعالیت می‌پردازند و با جدیت مشکلات این روستاها را پیگیری می‌کنند.

برای کار جهادی ایام سال برایشان تفاوتی ندارد و از کمترین تعطیلات و فرصت برای خدمت استفاده می‌کنند و به همراه اعضای خرد و کلان خود عازم مناطق محروم دشتستان می‌شوند. مردم روستاهای بوشکان این افراد را دیگر به‌خوبی می‌شناسند و به آن‌ها اعتماد دارند، چراکه حداقل یک‌بار در قالب اردوی جهادی عازم این روستاها شده‌اند و پیگیر حل مشکل مردم بی‌بضاعت شده‌اند.

هر کاری که فکرش را می‌کنید از دست این گروه ساخته است؛ از پزشک تا بنا عضو جهادی گروه محسوب می‌شوند و هر یک از اعضای با هر تخصصی به این روستاها آمده تا زکات تخصص خود را در جهت رفع محرومیت به کار ببندد.

شرایط بغرنج در برخی روستاها

حجت پارمان مسؤول گروه جهادی افسران ولایت در گفتگو با خبرنگار فارس به گوشه‌ای از فقر و محرومیت در روستاهای بخش بوشکان اشاره می‌کند و چنین می‌گوید: چهار سال بود که چهار عضو خانواده در کپری در روستای ایل شهر بوشکان زندگی می‌کردند. پدر خانواده با دستانی پر از پینه و بعد از چند سال کارگری، دچار دیسک کمر شده بود و قادر به کار کردن نبود. مادر و دو فرزند خانواده هم دچار تیروئید و کم سویی چشم شده بودند، اما هیچ‌کدام به دلیل مشکلات مالی نتوانسته بودند، راه علاج بیماری را پیش بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: شرایط به‌اندازه‌ای بغرنج بود که حتی برای حمام و قضای حاجت، هر بار مجبور بودند که به همسایگان روستایی خود رو بزنند! تابستان سال گذشته بود که اعضای گروه جهادی افسران ولایت با شناسایی این خانواده، پیگیری‌های خود را برای رفع بخشی از مشکلات این خانواده شروع کرد و درنهایت توانست با همکاری خیرین، خانه‌ای را برای این خانواده ساخت کند و این حرکت موجب شد امید به آینده در این روستا و بخصوص این خانواده احیاء شود.

مسؤول گروه جهادی افسران ولایت همچنین از تلاش برای انتقال برای پایین آوردن روستایی از بالا به پایین کوه خبر می‌دهد و چنین می‌گوید: در منطقه صعب‌العبور بوشکان روستایی به نام «شاه‌پسر مرد» با 45 خانوار وجود دارد که نام آن برگرفته از امامزاده این روستاست.

پارمان بیان می‌کند: صعب‌العبور بودن مسیر این روستا، متأسفانه برخی از اهالی را به کام مرگ برده و شرایط را برای خدمات‌رسانی بسیار سخت کرده است. حال گروه جهادی افسران ولایت با دو سال پیگیری جدی، در تلاش است که با رایزنی با مسؤولین استانی، بتواند کار انتقال اهالی این روستا را به پایین کوه فراهم سازد.

وعده پشت وعده

صادق جمالی نژاد دیگر عضو گروه جهادی در ارتباط با مشکلات انتقال آب این روستا چنین می‌گوید: روستای شاه‌پسر مرد به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع، فاقد سیستم لوله‌کشی است و مردم باید هر بار با پرداخت هزینه‌ای، آب موردنیاز خود را تأمین می‌کنند. در جلساتی که با مسؤولین برگزار شد، قرار شد تا ۳۰ نوبت و به مدت ۱۰ هفته برای مردم روستا آب رایگان ارسال می‌شود و بعد از آن، چاره‌ای اساسی برای حل مشکل آب روستا بیندیشند.

وی ادامه داد: اکنون چهار ماه از برگزاری این جلسه گذشته و هنوز اقدامی از سوی مسؤولان استانی صورت نگرفته و مردم همچون سنوات گذشته با پرداخت هزینه، آب موردنیاز خود را تأمین می‌کنند اما پیگیر رفع این مسئله هستیم.

این اقدامات بخشی از اقدامات هزاران گروه جهادی بسیجی است که در سراسر کشور آمادگی این را دارند که در جهت رفع محرومیت به اقصی نقاط مناطق محروم اعزام شوند و بتوانند گره‌ای از مشکلات مردم رنج‌دیده و نیازمند باز کنند و یا حداقل زبان گویای مردم روستایی باشند.

گزارش: سیداحمد موسوی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول